Een autosnelweg door de Serengeti?

september 19, 2010

Het unieke natuurpark Serengeti, gelegen op de grens van Kenia en Tanzania, is bedreigd. De Tanziaanse regering wil tegen 2012 starten met de aanleg van een 120 kilometer lange, tweevaksautoweg in het noordelijk gedeelte van het park. Deze weg zal de jaarlijkse grote trek van zo’n 1,5 miljoen gnoes, zebra’s en gazellen hinderen en daarmee nefaste gevolgen hebben voor de biodiversiteit op aarde, aldus talloze biologen en ecologen. Ook het toerisme in Tanzania zal rake klappen krijgen, waardoor de buitenlandse inkomsten van het land fors zullen dalen. Meer details kan je lezen op de website van De Standaard.

Een heel tijdje terug was ik zelf toerist in dit prachtige stukje Afrika. Ik zag er eindeloze vlakten met duizenden gnoes, die in grote kuddes alsmaar verder gingen, niet stilstonden. Ze maakten een licht grommend geluid, wat ik me altijd zal herinneren. Heel indrukwekkend. Ik was er getuige van een moment waarop een groep leeuwen in alle loomheid en met alle geduld een gnoe uitkozen als prooi. Ik zag een verdwaasd gnoekalf bij een half opgegeten karkas van een volwassen dier staan, waarschijnlijk de moeder, om even later weer op te gaan in een kudde rennende gnoes, alsof er niets gebeurd was…

Die kuddes, die roofdieren, die grote trek, die wondermooie natuur, dat mag echt niet verstoord worden. Daarom heb ik ook zonder aarzelen de petitie getekend tegen de autoweg in de Serengeti.

En misschien is er nog wel iemand die wil tekenen? Dat kan hier.

Geef een reactie

